Inspirera på dina villkor - Bli lärarvikarie på Lärarjouren!

Veckans vikarieporträtt är Natalie. Hon bestämde sig för att söka jobb på Lärarjouren när hon kommit hem från en inspirerande resa. Hon tyckte att det som fattades i lärarutbildningen var praktisk erfarenhet av ledarskap, vilket vikariejobbet kunde ge henne. Dessutom tänkte hon att jobbet passade henne som behövde vara flexibel med arbetstider.

Vad gjorde du innan du började jobba på Lärarjouren?
Jag frilansade som designer. Jag var lite trött på det eftersom att det är ett ganska ensamt arbete och jag trivs med att umgås med andra.

Hur kändes din första dag på jobbet?
Jag var ganska nervös faktiskt. Jag skulle vikariera på fritids och jag visste inte riktigt vad som förväntades av mig. Jag hade ju mest erfarenhet av tonåringar på gymnasiet! Men allting gick bra och det var väldigt trevligt att göra aktiviteter med eleverna som man glömt bort att man själv gjorde på fritids, t.ex. bygga med Kappla och fingervirka.

Vad har du fått lära dig genom vikariejobbet?
– Att man blir väldigt uppskattad som vikarie av personalen på skolan. Jag har bara blivit bemött med vänlighet.

– Att dela upp lektionen i olika moment. Det gör att lektionen blir mer dynamisk och rolig än att göra samma sak under hela lektionen.

– De flesta eleverna vill vara till nytta på lektionerna, trots att de ibland är ofokuserade, det gäller bara att hitta rätt uppgift åt de. Högläsning är ett bra sätt att få eleverna att slappna av och fokusera.

– Det lönar sig att spara material och lektionsplaneringar från olika uppdrag. Till slut har man en liten bank av lektionsplaneringar att använda sig av vid andra uppdrag.

Känner du att du har utvecklats som person genom jobbet? I så fall, hur?
Absolut! Jag ville ju bli mer säker i min roll som ledare och det känner jag att jag har blivit tack vare den stora mängden av personligheter, kunskaper och miljöer som man tar del av som vikarie!

Vad är det absolut bästa med att jobba som vikarie?
Att få träffa alla elever. Det är det absolut bästa! Jag försöker alltid vara professionell men ibland kan jag knappt hålla mig för skratt när elever kommer med smarta argument om varför man borde hänga gubbe med dom. Och då menar jag elever i ALLA åldrar! Om klassen jobbat på bra under lektionen vill jag ibland belöna dom på något sätt. En klass ville till exempel sjunga de sista fem minuterna, så det blev ”my heart will go on” på klassens begäran vilket var uppskattat och ett roligt sätt att avsluta ett uppdrag på.

Har du något bra tips till nyblivna vikarier?
Pröva dig fram med årskurserna! Jag trodde till en början att uppdrag på gymnasium skulle vara det mest givande för mig, men jag har trivts väldigt bra med uppdrag på mellanstadiet och högstadiet eftersom att det finns mycket utrymme där att vara kreativ på lektionerna.

Ett annat tips är att lägga lite tid på att göra en egen lektionsplanering som du själv tycker är rolig och intressant! Av olika orsaker kan ibland lektionsplaneringar fattas och då är det skönt att kunna göra något annat än att hänga gubbe i 50 minuter.

Vad skulle du säga till någon som funderar på att bli vikarie?
Att lära ut, förklara och hjälpa är en sådan naturlig del av att vara människa att du som funderar på att bli vikarie inte borde tveka! Att vikariera kommer göra dig mer lyhörd, kommunikativ och anpassningsbar vilket du alltid kommer ha användning av, både privat som professionellt! Förmågan att leda är dessutom en ganska eftertraktad kompetens och som vikarie får man öva mycket på det. Varje nytt uppdrag är ett nytt övningstillfälle! Dessutom är det alltid väldigt kul att träffa nya elever!